Hétpecsét Információbiztonsági Egyesület

Vásárlás helyett licenc bérbe: 2016-os ICT trendelőrejelzés

Az informatikát használni kell, nem tulajdonolni, és ez nemcsak a hardverekre, de a szoftverekre is igaz lesz a közeljövőben – jelzik a nemzetközi trendek.

Miközben Nyugat-Európában 40%-os az informatikai piac finanszírozottsága, addig hazánkban csak 3%-os – tekintve, hogy a magyar piac 100 milliárdos, ez a 37%-os különbség igen nagy növekedési lehetőséggel kecsegtet. Ehhez azonban szemléletváltásra van szükség, mert a vállalkozások még mindig fölöslegesen kötnek le előre jelentős erőforrásokat, ahelyett hogy költségként, havi részletekben számolnák el, és a náluk maradó tőkéből egyéb fejlesztéseket hajtanának végre. A növekedés egyik motorja a szoftverbevezetésekhez és vállalatirányítási rendszer-bevezetésekhez kapcsolódó szolgáltatások tartósbérleti finanszírozása lehet (rendszertervezés, folyamatszervezés, szoftverfejlesztés, adatmigráció, adattisztítás, adatfeltöltés, tesztelés, oktatás stb.).

Az üzletszerzés motorja lehet a licenc

Az IT eszközök tartósbérletben történő finanszírozására szakosodott Rentasystem megbízásából tavaly év végén 120 cégvezetővel készített telefonos felmérésből kiderült, a nagyvállalatoknál kevésbé ismert, hogy a szoftverek beszerzése is működhet finanszírozással. A KKV-k rendelkeznek az EU-n belül a legnagyobb fejlődési potenciállal, így talán az sem meglepő, hogy nő az igény erre a speciális jogi előkészületeket igénylő szerződéses konstrukcióra, ahol a szolgáltatásokat egy licenc keretében vásárolja meg a pénzügyi szolgáltató a szállítótól, majd adja bérbe a felhasználónak. A 24 és 60 hónap között szabadon választható bérleti időtartam végén a licenc visszaszáll a pénzügyi szolgáltatóra, vagy bizonyos feltételek teljesülése mellett a bérlő megszerezheti a tulajdonjogot. Ez a lehetőség nagyban könnyítheti meg egy KKV üzletszerzését abban az esetben, ha a fejlődés vagy egy új szerződés bizonyos szoftverek meglétének feltétele, legyen szó adat- vagy áruvédelemről, könyvelésről, esetleg arról, hogy az adott vállalkozás minőségbiztosítási rendszerét kell fejleszteni. Ez, a helpdesk szolgáltatásokat kínáló, nemzetközi IT cég, a Spiceworks friss kutatásának eredményével is egybevág, amely szerint a világszerte megkérdezett, összesen több mint 800 IT szakember 52%-a egy felmerülő új projekt kapcsán ruházna be új szoftverre, hardverre, szolgáltatásra 2016-ban. „Mivel a nemzetközi trendek a szoftverszerzés terén is a bérlet előretörését mutatják, idén még több példát fogunk arra látni, hogy a vásárlásra szánt összeget inkább megfinanszíroztatják, és egyéb, pl. marketing tevékenységre vagy emberi erőforrásra használják fel a cégek” - magyarázza Székely Balázs a Rentasystem ügyvezetője.

Növekvő IT-biztonsági kockázat

Nem csak projekt fejlesztéskor jöhet jól a szoftverek fejlesztése. A cégvezetők 61%-át aggasztják a nemzeti és az üzleti érdekeket egyaránt fenyegető számítógépes biztonsági problémák, derült ki a PricewaterhouseCoopers éves Globális Vezérigazgató Felméréséből. A több mint 1400 cégvezető részvételével készült felmérés eredményeit a január végi Davosi Világgazdasági Fórum nyitó napján hozták nyilvánosságra. Az aggodalom ugyan az Egyesült Államok, Ausztrália és az Egyesült Királyság, illetve a bank-, a technológiai és a biztosítási szektor cégvezetői között a legerősebb, a hazai kis és közepes vállalkozásoknak is fel kell készülni a globális szinten növekvő fenyegetettségre. Ez folyamatos rendszerfelügyeletet és szoftverfrissítést jelent, amit költségracionalizálás szempontjából, illetve párhuzamos területek fejlesztése mellett egyre többen az igénybe vett licencek és szolgáltatások lízingjével oldanak meg.

További előnye licenc típusú tartósbérleti megoldásoknak, hogy a szoftverkövetés is beleépíthető, így a futamidő alatt végig (akár 5 évig is), minden frissítés automatikusan jár a bérlőnek. Adózási szempontból pedig nem elhanyagolható, hogy a havi és kezdő bérleti díjak ÁFA-tartalma is visszaigényelhető, továbbá csak az adott év bérleti díjai jelentkeznek költségként, a teljes kötelezettség nem jelenik meg a mérlegben sem rövid-, sem hosszú távú kötelezettségként. „A lízing valóban jó megoldás a költségek racionalizálására, a SAP rendszereknél nemzetközi szinten is tendencia ennek használata” - mondja Dr. Molnár Attila, a SAP vállalatirányítási rendszereket bevezető HostLogic Zrt partnere. „Itthon is egyre több alakalommal, jellemzően KKV-k esetében választjuk a finanszírozás ezen módját. A vállalatirányítási rendszer egyösszegű ráfordításainak finanszírozása nagyon jól összeillik egy másik igen erős informatikai trenddel, a felhő alapú (cloud) szolgáltatásokkal. Gyakran merül fel olyan ráfordítás egy felhő alapú rendszer bevezetése esetén is (pl. testreszabás, egyedi fejlesztések), amely egyszeri költségként jelenik meg a megbízó vállalat számára. Ezzel a finanszírozási technikával a vállalatoknak ezen tételeket sem kell saját forrásból megfinanszírozniuk, a teljes rendszerhasználat így havi bérleti díj ellenében válik elérhetővé számukra” -teszi hozzá.

A cikk

Rentasystem SAP PricewaterhouseCoopers

Megtekintés: 824